MC en BC de Loi
Mc & Bc de Loi voor hun clubhuis
Het verhaal van MC en BC de Loi
(Motor- en Brommerclub)
Het begin:
Het was in de winter van 2004/2005 dat Nico bij Pascal Lagarde kwam (ook motorrijder) met de vraag of hij zin had om een motorclub mee op te richten? Pascal, die toen net gestart was met Feesterij De Smid lachte, maar vond dit wel een goed idee. Er werd samen (bij wat pilsjes) wat op papier gezet en Pascal zei; “en dan maken we hier het clubhuis”. Er volgde uiteindelijk een oproep in de Wellerlooise Post.
Oproep in de Wellerlooise Post van 26 maart 2005.
Op deze avond van 29 maart hadden ‘deze twee’ geen idee hoeveel mensen hierop af zouden komen. Rond 20.15 uur waren er al enkele geïnteresseerden, maar al gauw moesten er stoelen bijgeschoven worden; die avond kwamen er 26 personen opdagen. Nico stelde een voorstelronde van de aanwezigen voor; om de beurt even op staan en zeggen wie hij/zij was en wat voor motor hij/zij reed. Zo kwam ook Math Fleuren aan het woord. Hij vertelde dat hij een Zündapp brommer reed en vroeg of er misschien ook plek was voor een aantal brommers? Na wat “geroezemoes” werd gezegd….. waarom niet?; dan wordt het een motor- én brommerclub. We waren het er wel meteen over eens dat de tourritten om veiligheidsredenen gescheiden gereden zouden moeten vanwege het snelheidsverschil.
Die avond werd ook gevraagd wie zich geroepen voelde om met Nico en Pascal een bestuur te vormen om e.e.a. verder uit te werken. Math Fleuren bood meteen aan om zich hierbij aan te sluiten namens het brommergedeelte.
De oprichters v.l.n.r Nico van Zinderen, Pascal Lagarde en Math Fleuren.
Na enkele weken hadden ook Ron Crommentuyn, Ger van Horen en Rob Vissers zich bij hen aangesloten en was het bestuur met motor- en brommerleden compleet. Zij gingen voortvarend aan de slag; inschrijven bij de K.v.K, Notaris, verzekering… enz. In het vroege voorjaar van 2005 was het een feit: Mc en Bc de Loi was geboren. Het voelde goed en de Loi was weer ‘n club rijker, maar eigenlijk twee.
Bekendmaking nieuwe club in WP.
Op 5 mei 2005 werd de eerste rit georganiseerd. Hiervan zijn voor aanvang de allereerste foto’s gemaakt voor het clubhuis. Daarna zijn de motoren hun rit gaan rijden en zo ook de brommers. Nadat er inmiddels het een en ander geregeld was leek het ons leuk om 05-05-05 als oprichtingsdatum vast te zetten.
Oprichtingsfoto MC en BC de Loi op 5 mei 2005
Eerste rit MC en BC de Loi op 5 mei 2005
Mond op mondreclame:
Gaandeweg die zomer ging het bestaan van de club als een lopend vuurtje door de omgeving van Wellerlooi en kwamen er steeds meer motor- en brommerleden bij. Het mooie van onze club is vrijheid-blijheid…. bv. als je niet mee kunt rijden, ben je niet verplicht je af te melden. Als je er om 10 uur niet bent… zijn we weg; dat weet iedereen. Veruit de meesten leden komen uit de Gemeente Bergen, uit de Gem. Venlo of Gem. Venray… maar ook van ver daarbuiten. Er komen zelfs leden uit - om maar wat plaatsen te noemen - Nijmegen, Asten, Halle (Gld), Kranenburg en Kevelaer (Dld)…
Eigen website: www.mcenbcdeloi.nl
In de herfst van 2006 werd er ook over een eigen website gepraat. Deze ging in het voorjaar van 2007 in de lucht (met dank aan Pieter Deckers).
De eerste jaren verstreken en er was steeds meer te regelen. We waren van mening dat er een toercommissie samengesteld moest worden van motor- en brommerleden. Er kwam zelfs een heus toer-reglement voor de veiligheid en duidelijkheid. Ook deugdelijke kleding werd een vereiste.
Toerreglement
En niet geheel onbelangrijk;er kwam ook een feestcommissie ;-)
Eigen logo en clubkleding:
Inmiddels hadden we binnen de club ook ’n logo ontworpen waar een motor en brommer in voorkwam (met dank aan Bart Deckers). Dat resulteerde er in dat we graag clubshirts wilden laten drukken. Kortom plannen genoeg, maar hoe gingen we dit bekostigen? Zoals bij elke vereniging moest ook onze kas gespekt worden. Pascal wist dat een groep uit Broekhuizen hulp nodig had voor hun kermis. Zodoende werd de "Broekhuizen" commissie geformeerd en hebben clubleden een aantal jaren meegeholpen bij het zondagmiddag- en avondprogramma in de horeca, d.w.z. tappen, hamburgers bakken, drank verzorgen, glazen ophalen, en dit alles verplaatsten 's avonds naar de feesttent. Met het geld wat we daarmee verdienden en het contributiegeld, hebben we navigatie-apparatuur en clubkleding gekocht; want zeg nou zelf, wat is een club zonder eigen clubkleding?
Clubkleding MC en BC de Loi
Inmiddels is het assortiment enorm uitgebreid: petjes, fleece vesten, T-shirts (korte of lange mouw), jubileum T-shirts, poloshirts, stickers en kentekenhouders. Met het 12,5 jarig jubileum hebben we buttons laten maken met flesopener. In tegenstelling tot andere verenigingen hebben wij bv. geen blaasinstrumenten van de club, of huur van een sportgebouw. Maar in de winter wordt wel de weg voor ons schoongemaakt en gestrooid. ;-)
Gestage groei:
In de loop van de jaren bleef het ledenaantal groeien en we hebben zelfs een tijdje een ledenstop ingevoerd van maximaal 100 leden. Na verloop van tijd is deze weer afgeschaft. Op het moment van schrijven hebben we 107 leden. We rijden ong. 8 ritten per jaar, waarbij we altijd rond 9.30 uur verzamelen bij De Smid. Doordat het wel eens hectisch was met betalen/wisselen, hebben Sandra en Pascal een consumptiekaartje gemaakt voor de leden, 10 betalen = 11 halen: kaart vol, koop je ‘n nieuwe en kun je weer ’n tijdje vooruit, is voor beide partijen handig.
Eigen consumptiekaart van de Smid
Na een lekker kopje koffie/ thee wordt er even voor 10 uur verteld waar de rit heengaat, waar de stop voor een peukenpauze is en waar de lunch die dag genuttigd wordt. De twee clubleden die verantwoordelijk zijn voor een rit ‘de uitzetters’ rijden voorop en achteraan, nemen de E.H.B.O. koffer mee en dragen een fluorescerend hesje over hun kleding. Om 10.00 uur vertrekken we.
Winteractiviteiten:
De leden kwamen met de vraag om in de winter (als er door de meesten niet gereden wordt) iets te organiseren, dus werd er een activiteiten commissie opgericht. Deze organiseerde o.a. een “sleutelavond”. Dan werd er een bromfiets op de tafel gezet in De Smid en legde Poot uit Merselo uit hoe je onderhoud kunt doen. Gaandeweg de avond komen dan vanzelf meer vragen, zodat iedereen er wat van opsteekt. Voor de motoren hebben we bij Motorservice Vierlingsbeek ook zo’n sleutelavond gehad. We zijn tijdens de winterperiode ook meerdere keren bij een oldtimer museum/handelaar wezen kijken. Of een middag Theorie-examen (overdoen) bij Rijschool Christis in Venlo, phoe phoe….ik schrijf er maar niet bij hoeveel er zijn gezakt die middag. Er volgde ook een “weekendweg commissie” zij leggen de overnachtingen vast, de routes maken, bezichtigingen…enz. Iets verder van huis, dat zijn toch vaak mooie ritten. Door de Eifel, Sauerland of Luxemburg. Weet nog de 1e keer dat we naar Luxemburg gingen, we met zoveel motoren waren dat we in twee groepen gegaan zijn.
De ritten:
Ons seizoen begint in maart met een ledenvergadering. De eerste rit van het jaar is de Paasrit, daar voorafgaand een gezamenlijk Paasontbijt voor alle leden en/of aanhang.
Paasrit 2016
We rijden ong. 8 ritten p. jaar: de voorjaarsrit, zomerrit, vakantierit, de Smidrit, en bij het wegrijden de Rijksweg op, vaak begeleid worden door Lei of Sjaak van Rens. Soms plannen we een gezamenlijke lunch onderweg (brommers en motoren) waar naderhand ieder zijn route weer vervolgd. Als laatste rit van het jaar rijden we de snertrit met als afsluiting heerlijke erwtensoep met brood en schink.
Veiligheid en afspraken onderweg:
Om elkaar niet kwijt te raken tijdens een rit is er afgesproken dat iedereen goed in de spiegels kijkt. Als je ziet dat diegene achter je plotseling moet wachten, bv. voor een verkeerslicht, wacht je bij de eerstvolgende afslag tot deze achterblijvers weer bij zijn. Diegene vóór jou heeft (als het goed is) jou ook gemist en doet hetzelfde bij ‘zijn’ volgende afslag en wacht tot jullie er weer bij zijn, enz.… totdat de groep weer compleet, is dit gaat ‘meestal’ goed. Bij een mechanische hobby zoals de onze, kan het ook wel eens gebeuren dat een brommer of motor ter plekke er mee ophoudt. De brommerleden hebben daarvoor zelf een aanhanger omgebouwd (bezemwagen) die elke rit achter de auto meegenomen wordt en achter de groep aan rijdt.
Ongelukjes:
Er zijn natuurlijk ook wel eens ongelukjes gebeurd, zoals die zomerrit toen Piet Fleuren's Zündapp onderweg vlam vatte. De brommer is toen snel platgelegd om hem te kunnen blussen met zand en jassen. Helaas is de Zündapp voor een groot gedeelte toch afgebrand. Zo is ook eens iemand met z’n gloednieuwe motor achter de Smid gedraaid en met een zijkoffer achter een paal blijven hangen. Of een lid uit Boxmeer die op het (natte) gras remde en onderuit schoof. Er bij een Harley Davidson onder het rijden rook vanonder de tank kwam, we snel de tank gedemonteerd hebben en de alarmdraadjes doorgeknipt en geblust. Af en toe door pech, brommeronderdelen onderweg gewisseld moeten worden. Of tijdens het weekendweg een motorlid werd ‘aangetikt’ door een automobilist. Maar al deze ‘ongemakkelijkheden’ hebben nauwelijks lichamelijk letsel achter gelaten en dat willen we graag in de toekomst zo houden. Trouwens in ons clubhuis staan een reserve motor en brommer klaar (weliswaar als decoratie op zolder, maar toch) Omdat er de zomermaanden uiteraard meer gereden wordt en in de omtrek ook ritten worden georganiseerd waar leden aan meedoen, staat de feestavond altijd in het eind van het jaar gepland.
Clubblad:
Eind 2008 wilden we kijken of we ook een clubblad konden realiseren. Na wat informatie gevraagd te hebben bij de Fanfare (zij hadden hier al ervaring mee) lukte dit. Er werd een redactiecommissie toegevoegd dat aan de slag ging om zelf ons eigen clubblad te maken. Over hoe zo’n programma werkte hebben we uitleg gehad van Esther Wijnhoven. Zij zat in de redactie van “D’n Uutlaotklep”, het clubblad van de Fanfare. Uiteraard werden ook sponsoren gezocht om dit mede te bekostigen. Daarvoor zijn we hen nog steeds heel dankbaar. Onze allereerste uitgave in 2009, had nog geen naam dus stond er ‘Naam clubblad’ boven.
Eerste uitgave clubblad april 2009
Onder de leden werd een oproep gedaan om een naam hiervoor te verzinnen. Na allerlei inzendingen kreeg het de naam: “De Loi-Reader”, verzonnen door wijlen Piet Deckers (ook de naam: ‘t Karspoar kwam van zijn hand). De Loi-Reader komt 2x per jaar uit; iets voor de zomervakantie en net voor kerst. Dit jaar gaat het clubblad z’n 9e jaargang in met momenteel een oplage van 140 stuks voor leden en sponsoren.
Wat ook al jaren bij onze winteractiviteit behoort is onze nieuwjaarsreceptie, die steeds druk bezocht wordt. De leeftijd van onze leden varieert enorm; ons jongste lid is 21 jr. en de oudste is 87 jaar!! Dat wil zeggen dat je deze hobby heel lang kunt beoefenen. Veel van onze leden hebben kinderen die zo nu en dan ook achterop meerijden. Mede voor hun hebben we een aantal jaren een familiedag georganiseerd met springkussen, zwembadjes, spellen en een feesttent.
Familiedag 2009
Eerste lustrum:
En toen bestonden we ineens 5 jaar!! (ter vergelijking, Fanfare “Nooit Gedacht” is ‘maar’ 100 jr. ouder !!!) Ons eerste lustrum vierden we met een weekend programma. Op vrijdag het opbouwen van een feesttent achter de Smid. Voor leden die verder weg woonden was er mogelijkheid om daar te overnachten, tenten werden opgebouwd, caravans en/of campers bijgezet.
Jubileum weekend 5 jaar MC en BC de Loi 2010
Zaterdag stond een rit door Wellerlooi en omgeving op ‘t programma. 's Avonds uiteraard een gigantisch kampvuur. Een vrachtwagentrailer diende als bühne voor de Bluesrockband "The Sifth", waar enkele leden van de club deel van uitmaken.
Jubileum weekend 5 jaar MC en BC de Loi 2010
Op zondagmorgen een heerlijk ontbijt in het clubhuis, en 's middags stalden we onze motoren en brommers uit voor publiek, om ze te bekijken en met ons op ‘t jubileum te klinken.
Door de jaren heen zijn er ook enkele leden getrouwd, waarbij we de trouwstoet begeleid hebben. We hebben met een groep ook een estafetterit begeleid voor het DVN Spierfonds Nederland.
Op zondagmorgen een heerlijk ontbijt in het clubhuis, en 's middags stalden we onze motoren en brommers uit voor publiek, om ze te bekijken en met ons op ‘t jubileum te klinken.
Door de jaren heen zijn er ook enkele leden getrouwd, waarbij we de trouwstoet begeleid hebben. We hebben met een groep ook een estafetterit begeleid voor het DVN Spierfonds Nederland.
Huwelijk Petra van Kessel en Math Fleuren 6 mei 2011
Huwelijk Nicole van der Haghen en Gertjan Deckers 24 augustus 2013
Zo ook bij de Truckrun in Horst, of naar de motormarkt in Grubbenvorst ten behoeve van de M.A. Run Venlo. In het voorjaar gaan we naar de motorzegening ook in Grubbenvorst, dit wordt bij velen gezien als het begin van het seizoen.
Tweede lustrum:
De jaren vlogen voorbij, en inmiddels hebben we ook al het 10 jarig jubileum gevierd. Het feestterrein was toen gevuld met grote en kleine tenten, toiletwagen, een hele grote parachute voor de schaduw, springkussen en een heus zwembad van opgestapelde bierkratten.
Jubileum weekend 10 jaar MC en BC de Loi 2015
Voor een kampvuur was ook weer gezorgd, maar deze dagen was het zo verschrikkelijk heet dat het amper aan geweest is. Sterker nog; bij de toertocht op zaterdag reden enkele leden niet mee omdat het veel te heet was om te rijden, dát zegt wat!!! ‘s Zondags kwam er een heuse trialrijder zijn stunts tonen op een parcours bij de tent. Behalve de D.J. zorgden ook De Floppers uit Well voor een spetterend optreden. Iedereen kon gratis een rondje door Wellerlooi maken in een Tuk Tuk die deze zomer waren gestart met Tuk Tuk de Maasduinen. Nogmaals …wat was het verschrikkelijk heet die dag. Eind van de middag pakten boven de Loi donkere wolken zich samen en het ging flink waaien. Nadat plotseling het springkussen (met inhoud) even het luchtruim koos, hebben we besloten snel de lucht eruit te laten en ook de grote parachute te laten zakken.
Jubileum weekend 10 jaar MC en BC de Loi 2015
Inmiddels was het zelfs gaan regenen, snel werd alles beter vastgesjord en nog meer gezekerd en zo nodig al wat opgeruimd. Zodoende werd helaas iets vroeger dan gepland het einde van het weekend ingeluid. Al met al zijn we er toch goed vanaf gekomen, maar het was wel even schrikken.
Rondom ons jubileum plaatste het Blad ‘Topic’ een mooi verhaal over onze club.
Topic Maasduinen Herfst 2015
Ook vonden we het leuk dat in de carnavalsoptocht, groepen en zelfs wagens waren gebouwd, omdat we 10 jaar bestonden. Aangezien wij zo nu en dan ook wel van een feestje houden, past alcohol nu eenmaal niet als we een rit hebben, want dan moet iedereen weer naar huis rijden. Dit ‘compenseren’ we op onze andere activiteiten.
Kunstwerk:
In 2017 werd het oude ‘inmiddels verweerde’ Logo van ons clubhuis gehaald en een nieuw geplaatst achter bij de ingang waar we altijd verzamelen. De onthulling ervan vond plaats vóór de Paasrit. Er werd zelfs een interview van Maasduinen Centraal aan gewijd. Dit prachtig blinkende kunstwerk is gemaakt door Van Aerssen Venray.
2017 nieuw logo clubhuis
Begin november was er in ‘t Luukske een middag georganiseerd door de K.B.O. De wereldreiziger Sjaak Lucassen uit Maashees verzorgde daar een lezing over zijn reizen. (voor één reis was hij 5 jr. en 5 maanden onderweg) Wij konden daar als club natuurlijk niet ontbreken. Het was een leuke en met veel humor gebrachte lezing.
Slot:
In het begin van deze tekst had ik het over de feestavond waar Angela me vroeg een stukje te schrijven voor het archief. Dat was op het 12,5 jaar jubileumfeest, waar sinds de oprichting Nico (als voorzitter) en Ron Crommentuyn (bestuurlid) al in het bestuur zitten. Buiten deze twee zijn momenteel Harrie Martens (penningmeester), Maria Rutten (secretaris) en bestuursleden Peter Vousten en Leo Deckers. We zijn blij dat we een fijne club hebben met verschillende leden qua leeftijd, rang of stand. Het heet dan wel “de Loi” maar we zijn er trots op leden te hebben buiten ons dorp of de Gemeente. Hoe mooi het overal ook is, we zijn altijd blij om na een mooie route de bebouwde kom van Wellerlooi weer binnen te rijden.
Doe je mee?
Trouwens voor diegenen die een motor en/of brommer thuis hebben staan en altijd al een keertje mee hebben willen rijden. Schroom niet en kom gewoon een keer naar De Smid en rij kosteloos mee als gastrijder Je bent van harte welkom (data ’s staan op onze site). Als het je bevalt mag je lid worden voor 15,- euro per jaar, dus dáár hoef je het niet voor te laten, en bang zijn al helemaal niet; wij rijden nooit sneller, dan onze beschermengel kan vliegen ;-)
Artikel aangeleverd door Leo Deckers
November 2017
Enkele foto's vanaf 2017.
2017 Brommerweekend
2017 Motorweekend Kroppach
2017 Pinksterrit brommers
2018 Smidrit motoren
2018 Smidrit motoren
2018 Smidrit motoren
2018 Vakantierit brommers
2019 Smidrit motoren
2020 Motorweekend Echternach
2020 Motorweekend Echternach